Dag 13: Lancaster naar New York

vandaag gaan we naar New York!!

We vertrekken om 8u uit het hotel en gaan op weg richting New York. Het is zo'n 3u rijden, we rijden het eerste stuk binnendoor en zitten achter de schoolbus

Daarna rijden we de snelweg op. We rijden via de Verzanno Bridge New York binnen.

Een half uurtje voordat we bij Alamo zijn even picknicken bij Plumb Beach langs de snelweg

Als we de auto terugbrengen bij Alamo zien we dat we 2592 mijl (4172 km) hebben gereden op 12 dagen.

Met de lift naar boven naar de Airtrein en naar Jamaica Center. Als we aankomen op Jamaica moeten we betalen, dat kan bij de automaat of bij de kiosk. Wij gaan bij de Kiosk en kopen de metrokaarten voor de airtrein en ook direkt de metrokaarten voor New York, we kiezen de 7 dagen kaart.

We nemen onze eerste keer de metro...

We doen er 1,5u over van de auto tot aan het hotel en het is heel goed gegaan en kost ons $8,75/pers voor de Airtrein en de metrokaart heb ik voor 7 dagen gekocht en kost $33,-/pers

Om half 2 komen we aan in het hotel en krijgen een kamer op de 41e verdieping, we hebben een uitzicht op de wolkenkrabbers.

Best wel een ruime kamer en fijne badkamer, het hotel is vrij nieuw dus alles prima inorde.
145 W 47th St, Manhatten, NY 10036, VS

Als we hebben ingecheckt gaan we de stad verkennen

Manhatten is - net als Staten Island - een eiland en wordt omgeven door de Hudson River, de East River en de Harlem River. Het is het meest bekende district van New York en staat bekend om de beelden die je ziet als je aan New York denkt: torenhoge wolkenkrabbers, de typische gele taxi's, Central Park en de Empire state Building. Wij zijn dan ook de meeste tijd in dit gedeelte van New York.

Als we het hotel uitgaan gaan we links, einde van de weg gaan we rechts 5th av op tot aan Bryant Park

Het is gezellig druk in Bryant park

Bryant Park is een park van 39.000m2. Het ligt in Midtown Manhatten, tussen de wolkenkrabbers van Fifth Avenue, Sixth Avenue, 40th street en 42nd street. Het park is vernoemd naar de dichter William Cullen Bryant. Het hoofdgebouw van de New York Public Library staat in het park. Er worden in de zomer gratis movie nights georganiseerd.

We lopen door het park en komen uit bij de Public Library

De openbare bibliotheek werd in 1895 opgericht. Deze is gevestigd in het Stephen A. Schwarzman Building, ontworpen door architectenbureau Carrere and Hastings en gebouwd tussen 1897 en 1911. Een van de karakteristieke eigenschappen van het gebouw zijn de 2 beelden van de leeuwen, Patience en Fortitude, die aan de zijden van de monumentale trappen opgesteld zijn.

We lopen 5th av af en komen langs het Empire State Building

Het Empire State Building is een 381m hoge Art Deco wolkenkrabber die gebouwd werd van 1930 - 1931. Het is een iconisch gebouw dat in zeer veel films en series te zien is en heeft een 360gr observatie dek met een fantastisch uitzicht op de stad.

We lopen 5th av verder af en komen langs Madison Square Park. Een klein mooi park tussen de hoge gebouwen, waar de eekhoorntjes zeer aanwezig zijn.

Als we het park uitlopen zien we het Flatiron Building, dit is een 87m wolkenkrabber die in 1902 gebouwd werd en dankt zijn naam aan de vorm van het gebouw dat uitziet als een strijkijzer. Helaas staat het in de stijgers en hebben we geen foto gemaakt.

Even verderop ligt de Harry Potter Winkel.
Adres 935 Broadway, New York

We lopen verder op 5th ave tot aan 9th street en dan steken we over naar Christopher str, we lopen nu in de wijk Greenwich Village. Na de 1e blok steken we over naar Grove street. we lopen de weg af en op de hoek ligt het "Friends" Apartment

We lopen weer terug en gaan de 1e straat links Bleecker street in, we lopen nu West Village in. 4e straat rechts, Perry street, ligt het "Carrie Bredshaw's Apartment" van Sex and the City.

We lopen terug rechts Bleeker str in, 2e blok links Bethune str en dan 2e blok rechts Washington str waar we na 4 bloks het begin is van "the High Line".

Dit is een 2,3 km langgerekt stadspark op verhoogde treinrails in Manhatten. het parrk loopt van Meatpacking District tot Hudson Yards. Tijdens een wandelin door het park heb je een geweldig uitzicht op Manhatten en de Hudson River en is een aangename afwisseling met de drukte van de straten in Manhatten.

We lopen maar een gedeelte van de High Line want we krijgen honger en gaan ervan af om naar Chelsea Market te gaan, dit is een overdekte markt met allemaal restaurantjes en winkeltjes.

We lopen nu richting Times Square, waar ook ons hotel ligt.

Het begint heel hard te regenen en we gaan een drankje doen bij Hard Rock Cafe

We lopen nu naar Times Square

De naam Times Square is afgeleid van de krant The New York Times, die hier lang haar hoofdkantoor had. Dit reusachtige plein valt erg op door zin meer dan 50 elektronische billboards, waar de gehele dag neonreclames flitsen. Het TKTS kantoor is zeer bekend door de rode trappen die op Times Square zo opvallend zijn, hier kun je kaartjes kopen voor de broadway shoes.

Bij de rode trappen moeten wij rechts de straat in naar ons hotel.

Om 11u zijn we terug in het hotel en helemaal kapot maar nog zo hyper van wat we vandaag al hebben gezien. New York is zo anders en zo levendig, heel anders dan we hadden verwacht. Je weet wel dat het groot is maar dit is toch een level meer....